クラウドマーケットにおいて、最も重要で破壊的なものは、技術ではなくて顧客である
「The top trends shaping the face of cloud services by 2020」の記事では、ガートナーのアナリストが2020年のクラウドサービスの先進的なトップトレンドにおいて、7つの予測をしています。
1. Cloud has become the platform for the next transition
2. By 2017, 75 percent of IT organizations will have a bimodel capability -- and half will make a mess trying to maintain this balance
3. Digital business incompetence will cause a quarter of organizations to lose their market position by 2017:
4. The Internet of Things (IoT) will be the driving force behind business and technological change for the foreseeable future
5. The most important, disruptive thing in the cloud market today is not actually technology -- but rather the customer
6.Technology is altering competitive forces and moving success from products to customer experience innovations:
7. Every interaction, touch point makes an impression
中でも印象に残った予測は、
5. The most important, disruptive thing in the cloud market today is not actually technology -- but rather the customer
クラウドマーケットにおいて、最も重要で破壊的なものは、技術ではなくて顧客である
です。
インターネットやモバイルなどのテクノロジーの進化により、顧客が大きな力をつけてきており、ベンダに声をかける前にプロダクトやサービスを調べることができるようになり、以前のようなベンダが顧客をコントロールしていくことが難しい状況となってきています。
そのため、クラウドサービスは、顧客体験を改善させ、顧客が継続的にクラウドサービスを利用し続けるような工夫が求められる点を指摘しています。
つまり、クラウド事業者に求められているのは、顧客体験を高めるためのユーザドリブンである顧客志向のサービスを提供し、顧客自身がサービスの利用にあたって、多くの情報にアクセスすることができるチャネルを増やしていくことだと考えられます。