米Six ApartがFeedリーダーのRojoを買収
»
思わずため息がでたニュース。Rojoはタギング型、ソーシャル型のFeedリーダーの草分けといっていい存在で、Bloglines先行のFeedリーダー市場に、新たなテクノロジーの可能性を持ち込んだ、優れたサービスであり、とんがった企業だった。(元ネットスケープのマーク・アンダリーセンが投資していることでも有名)
個人向けにせよ、法人向けにせよ(特に法人は)、Blogをある程度の人数でコミュニケーションツールとして使っていくにはFeedリーダーと組み合わせるのがベスト。
(僕は日立時代に、iB(イントラブログ)とSonar(Feedリーダー)のセット販売を開始している)
例えば個人用として最近リリースされたVOXとRojoを組み合わせると、非常に優れたツールになるし、法人向けに、SNS型イントラブログwith RSSポータル(新着通知機能付きポータル)として売れば間違いなく、グループウェアの代替品になる。
Six Apartはよい買い物をしたと思う(拍手!)。
当然日本市場についてもローカライズしてくるんだろうなあ。ね、関さん?
-----------------------------------------------------------
と、書いて数十秒後。
よく読んだら、Six ApartはRojoの経営に興味がないらしい(!)
ん?そうなの?RojoのCEOとCTOはSix Apartに移り、Rojo自体はすぐに売却するらしい。
とすると、Six Apartのプロダクトに、Feed系ツールをバンドルしていく方向をとるのだろうか。
(すると今開発中のWolfの考え方に近い?それは困る・・・)
関さん、こっそり教えてください。
個人向けにせよ、法人向けにせよ(特に法人は)、Blogをある程度の人数でコミュニケーションツールとして使っていくにはFeedリーダーと組み合わせるのがベスト。
(僕は日立時代に、iB(イントラブログ)とSonar(Feedリーダー)のセット販売を開始している)
例えば個人用として最近リリースされたVOXとRojoを組み合わせると、非常に優れたツールになるし、法人向けに、SNS型イントラブログwith RSSポータル(新着通知機能付きポータル)として売れば間違いなく、グループウェアの代替品になる。
Six Apartはよい買い物をしたと思う(拍手!)。
当然日本市場についてもローカライズしてくるんだろうなあ。ね、関さん?
-----------------------------------------------------------
と、書いて数十秒後。
よく読んだら、Six ApartはRojoの経営に興味がないらしい(!)
ん?そうなの?RojoのCEOとCTOはSix Apartに移り、Rojo自体はすぐに売却するらしい。
とすると、Six Apartのプロダクトに、Feed系ツールをバンドルしていく方向をとるのだろうか。
(すると今開発中のWolfの考え方に近い?それは困る・・・)
関さん、こっそり教えてください。
Six Apart Acquires Rojo Michael Arrington 30 comments » Blogging platform company Six Apart will announce this morning that it has acquired Rojo, a feed reader and search engine that competes with Bloglines and other companies. Terms of the deal were not disclosed, but our assumption was that this a less than $5 million deal. Six Apart is not planning on continuing to build out the core Rojo products. In the press release (sorry no link available yet), Six Apart says “Six Apart intends to sell a majority interest in Rojo’s newsreader services in the coming months,” meaning they will become a minority stockholder of the service. Rojo founder and CEO Chris Alden and CTO Aaron Emigh will joing Six Apart’s executive team. This deal brings to a close the long saga of the Rojo story. The company was founded in June 2003, launched in October 2004 and had a stellar team of investors including TPG Ventures, BV Capital, Marc Andreessen and Ron Conway. Rojo consistently released excellent products and has a loyal core user base. Rojo had a promising start and its userbase continued to grow gradually. But the crowded and highly competitive feed reader space, dominated by Bloglines, Newsgator and others, was a tough playground to hang out in. My hope is that the Rojo product continues to iterate, it’s one of my favorite websites. Our previous coverage of Six Apart is here, and Rojo is here. We also had a very lively discussion with executives from a number of feed readers, including Chris Alden from Rojo, in a TalkCrunch podcast a couple of months ago.
Techcrunch » Blog Archive » Six Apart Acquires Rojo
SpecialPR