オルタナティブ・ブログ > In the looop >

海外ソーシャルメディア事例を徹底的に調査し,マーケティング活用の秘訣を提案するブログ

GoogleがZyngaへ秘密裏に出資。今年後半と噂されるGoogle Gamesへの布石か

»

TechCrunchがすっぱ抜いたスクープ(元記事)が米国ブログメディア(Mashable, VentrueBeat, TheNextWeb, Gizmodo)を駆け巡っている。

それによると,Googleが秘かにZyngaに100-200百万ドルを投資し,今年後半に登場する予定のGoogle Games(これもスクープ!)を睨んだものであると,複数の情報ソースから入手したとのこと。
Googlegames260
【ロゴ出所: Mashable記事

ちなみに投資タイミングは先月のソフトバンクと同じラウンドだったようで,Google Venturesではなく,Google本体の投資であることがミソ(業務提携を前提とした投資はGoogle Venturesでは行わない方針)だ。

Googleがソーシャルゲームのプラットフォームを提供するということは,ゲームベースの独自ソーシャルグラフ構築を狙っていることに他ならず,この投資がFacebookに与えるインパクトは大きい。またその場合,Facebook Adsに対抗する広告装置はGoogle Adwords,Facebook Creditに対抗する集金装置はGoogle Checkoutになりそうだ。

そしてこの投資は,Google Profileの後継サービスと噂されるGoogle Meとともに,GoogleがFacebookのソーシャルグラフ独占を防止する多面的な作戦の一つだろう。

【参考記事】
「ソーシャルグラフ」ってなんだろう? - その意味やビジネス価値,争奪戦まで総まとめ (6/21) 

ZyngaはすでにMySpaceにゲームを提供しているほか,米国Yahooとの業務提携やiPhoneへの進出を発表している。米国プラットフォーマーにとっては,Zyngaが提供するソーシャルゲームはソーシャルグラフをリビルドする機能と見ているようだ。

参考まで,TechCrunchでは,Google Gamesが確かに計画されている証拠として,以下のような求人情報を掲載している。

Product Management Leader, Games – Mountain View

This position is based in Mountain View, CA.

The area: Product Management

One of the many reasons Google consistently brings innovative, world-changing products to market is because of the collaborative work we do in Product Management. With eyes focused squarely on the future, our team works closely with creative and prolific engineers to help design and develop technologies that improve access to the world’s information. We’re responsible for guiding products throughout the execution cycle, focusing specifically on analyzing, positioning, packaging, promoting and tailoring our solutions to all the markets where Google does business.

The role: Product Management Leader, Games

The Product Management Leader, Games will be a flexible, results-oriented, and experienced senior leader who will be responsible for developing Google’s games commerce product strategy and partnering to build and manage the business with a cross-functional team. You will have visionary product insight, combined with experience in the online content business, significant technical expertise and extensive leadership and business skills. The Product Management Leader, Games combines a great instinct for developing compelling products with a strong focus on users and technical aptitude to work with a world class engineering team and the business sense to drive product goals and strategies.

Responsibilities:
Identify market opportunities and define product vision and strategy.
Develop and launch new products and enhance existing products.
Lead and mentor a team of Product Managers.
Engage closely with the engineering team to help determine the best technical implementation methods as well as a reasonable execution schedule.
Establish partnerships as necessary to drive the growth of Google’s products.

Requirements:
Technical degree or equivalent experience. Masters or PhD preferred.
Experience building an online gaming business both on the web and on mobile devices. Deep understanding of the game business and how to create hits.
Proven success in driving product strategy and product design for a successful game.
Solid product management experience with a track record of creating innovative and winning Internet or software solutions.
Significant people and organizational management skills. A natural leader and mentor.
Demonstrated ability to gather user requirements and convert them into a winning product vision. Strong quantitative and analytical abilities.
Strong communication skills with the ability to evangelize the merits of Google’s products internally and externally.

【詳しくは,TechCrunch記事へ 】

 

【Google関連】
YouTubeがターゲットをお茶の間にシフト - 超高解像度対応やコンテンツ開発支援を発表 (7/10) 
2010年11月,Google MusicがAndroid3.0と同時に登場か? (7/3) 
Facebookキラー「Google Me」がまもなくローンチ? (6/28) 
テレビとウェブの最適融合 ~ Google TVのインパクトと市場予測 (5/21) 
「印刷はクラウドにおまかせ」,GoogleがCloud Print構想を発表 (4/17) 

 

【Zynga関連】
日本ソーシャルゲーム業界に黒船到来 - Zyngaとソフトバンクが業務提携を発表か  (6/8) 
ZyngaがYahooとの電撃的提携を発表。YahooユーザーにFarmVilleやMafiaWarsを提供 (5/27) 
ゲームデベロッパーに新たな収益源 ~ Zyngaが米国セブンイレブンとタイアップ (5/24) 
プラットフォームとデベロッパーの仁義なき戦い,Facebookと衝突したZynga,4つのシナリオ (5/12) 
Zynga推定売上は540億円!プラットフォームであるFacebook売上規模とほぼ同等か? (5/1) 

 

 

斉藤Twitter,ご連絡などお気軽にどうぞ。 http://twitter.com/toru_saito
斉藤Facebook,友人申請はお気軽にどうぞ。 http://facebook.com/toru.saito

最新の筆者著書です。 『Twitterマーケティング 消費者との絆が深まるつぶやきのルール』

Comment(0)